tisdag 26 maj 2009

Fästingar


Fästingar är små elaka kryp vars syfte på jorden jag inte förstår. Hittills har vi plockat fyra stycken från Otto, det var när vi hade det där örthalsbandet på honom. Sen fick jag nog och gick till Apoteket och köpte Scalibor Vet. Sen dess har vi inte hittat en enda liten elak varelse på vårt söta vita fluff, så det verkar som det fungerar. Jag räknar inte fästingarna som kryper i pälsen på honom när jag plockar dom, för dom har ju inte nått det giftiga som Scalibor-halsbandet sprider över kroppen på Otto.
Kan dock rekommendera fästingpennan som finns på apoteket (grön/vit), den var skitenkel att använda även för mig som aldrig plockat en fästing i hela mitt liv tidigare.
Och om någon unrar så använder vi inte Frontline eller liknande på Otto eftersom uppfödaren sa att hela hunden kan bli gul i pälsen av det. Blir inte så himla snyggt på en vit hund det...
Men jag måste säga att jag tänker vara väldigt försiktig med Otto när det gäller fästingar. Min brors boxer Bosse har nämligen fått tbe av ett fästingbett, så jag vet att sån skit finns här i området. Så vi vakar noga över Otto och har koll på var fästingarna satt och när vi plockade bort dom osv, eftersom både tbe och borrelia inte visar sig direkt utan det tar flera veckor innan symptom visar sig.
Jag hoppas dock att vi klarar oss utan sånt framöver!
Nu ska jag roa mig med att leta upp vilken veterinär som ligger närmast sommarstugan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar