måndag 25 maj 2009

Shit pommes...

Ja, nu har jag och N varit hundägare i över tre veckor och det går faktiskt över förväntan. I början var det ju lite knackigt, men jag kan tänka mig att det blir så.
Otto är en glad och nyfiken liten hund som har lätt för att slappna av och inte hetsar upp sig för mycket. Han är lite osäker av sig, speciellt vid hundmöten på promenad och morrar gärna åt den andra hunden, men kommer den andra hunden närmre blir han rädd och drar sig undan. Vi har dock upptäckt att han inte har nåt problem med att hälsa på främmande hundar bara han får ta den tid han behöver, det är ingen 5-minuters process.
Otto är i stort sett rumsren, om man går ut med honom regelbundet. Visst har det hänt några olyckor, men det är ju knappast hans fel.
Vi har tränat en del och nu kan han "sitt" ganska bra och "ligg" börjar fastna. Vi har haft mycket fokus på inkallning och igår blev både jag och N positivt överraskade när vi båda vid olika tillfällen lyckades kalla in Otto när han var mitt uppe i lek med annan hund. YES! Det börjar bli nåt! Belöningarna varieras mellan godis och beröm, så att han aldrig riktigt ska veta vad han får eller vad som händer när han kommer till oss.
Ensamhetsträningen står på noll, men det kommer.
Bilåkning är inte något som Otto gillar, så till den grad att han knappt vill gå i närheten av stillastående bilar. Men det ska vi jobba på. Däremot gick det utmärkt att åka stadsbuss!
Något jag irriterade mig på i början var hur Otto skällde och morrade på alla ljud som finns i huset (vi bor ju i hyreshus), men det har börjat dämpas och det är mest brevbäraren som får sig en utskällning dagligen numera.
En söt sak med Otto är att han älskar att sitta på vår inglasade balkong och titta ut (vi bor ju på 3:de våningen så man ser en del). Han sitter så nära fönstret att hans andedräkt immar på rutan och när han inte ser nåt längre så flyttar han sig en decimeter och börjar om.

Vi trivs mycket bra med vårt lilla odjur och det är fruktansvärt roligt att vara hundägare! Bilder får komma i nästa inlägg, för jag vet inte riktigt vart kameran är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar