måndag 17 augusti 2009

Jag tror vi numera har en pojk!

Shit som vi har väntat och funderat på när detta ska hända, när ska han lyfta på bakbenet för första gången och börja markera och pissa överallt. Visst har han inte gjort det än, men oj oj vad spännande allt luktar och det måste noga analyseras innan man kan gå vidare. Då och då ger han även sitt eget bidrag, fast med alla fyra tassarna på marken. Det ser ganska komiskt ut, men det är tydligt att han inte längre bara pissar för att han är nödig.
N tycker att det vore bra om Otto aldrig börja lyfta på benet när han pissar, för min del känns det irrelevant. I vilket fall har vi ju en hanhund.
Igår hade han ett myggbett på nosen, såg ganska komiskt ut med värsta knölen på nosen när man såg honom i profil.
Åksjukan vid bilåkning gick bättre ett tag, ända till den veckan då han sov borta sex nätter eftersom jag och N jobbade nätter båda två och vi inte riktigt kommit så långt i ensamhetsträningen. Lille Otto slussades hit och dit mellan föräldrar och syskon, och visst var han lite orolig hos dem på kvällarna, men det var ju folk han kände och på platser där han varit flera gånger förut. Känns lovande att hans tillvaro inte hänger på att jag och N är närvarande.

Just nu håller vi på och ensamhetstränar för fullt, och det går ganska bra. Han måste nämligen klara två timmar nästa vecka då jag ska vara i skolan och N jobbar. Som det ser ut nu så piper han massvis de första fem minuterna och sen är han tyst. Hittills har en halvtimma inte varit några problem.
Känns bara konstigt att gå hemifrån och göra saker utan hund som jag lika så gärna skulle kunna ha gjort med hund. Men men, det är planering för framtiden och träning för att vi ska få en självständig individ. Bara vi inte får bakslag är jag enormt nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar