lördag 3 oktober 2009

Flexikoppel, borstar och regn

Som jag tidigare berättat så har vi köpt ett Flexi-koppel, ett extra långt ett. Detta eftersom Otto hade knäck i öronen i ett par veckor och inte gick att ha lös. Det verkar arta sig så pass bra att han börjat lyssna igen och dessutom är väldigt glad i att komma när man ropar även om man inte mutar med godis (jag brukar alternera mellan godis och kel som belöning). Hur som helst så har i alla fall jag börjat använda Flexit ganska mycket, och det är precis som min pappa kallade det ett latmans koppel. Dock ett mycket praktiskt sådant om man har en hund som fungerar bra i ett vanligt koppel. Otto har alltid fungerat mycket bra i vanligt koppel, både när vi kört med sele och halsband. Dock är Flexi en sanslöst dålig idé om man har en hund som drar nåt så förbannat, eftersom hunden alltid kommer att vara så långt bort från dig som är praktiskt möjligt. Men det vet inte många hundägare, men det ska jag inte gå in på nu för då blir jag bara otrevlig.

Ämnesbyte!
Otto som den spets han är har ju VÄLDIGT mycket päls och att när man väl ska borsta honom ta sig igenom denna pälsen är inte det enklaste. Vi har hittills haft tre verktyg som det funkat hyfsat bra med, nämligen en vanlig borste med metallpiggar (ser ut som en vanlig hårborste ungefär), en gles kam och en Furminator. Men eftersom borsten gått sönder (kudden som piggarna sitter i har lossnat från resten) så traskade vi in i en zooaffär häromdagen i jakt på en ny. Då vi antagligen såg lite vilsna ut vid hyllan så kom det fram en kvinna som arbetar i butiken och undrade om vi behövde hjälp, och det gör vi ju alltid i såna situationer eftersom det finns miljoner prylar att välja på till hundar. Hon rekommenderade en helt annan sorts kam till oss som skulle dra ur massvis av lös underull från Otto och att han inte skulle gilla det men att det skulle funka, så vi slängde med en sån också.
Väl hemma så var det dags för lillskrutten att borstas igenom och vi testade det nya verktyget och helskotta va ull vi fick loss! Fast precis som kvinnan i butiken sa så tyckte han inte om det, det var skrik, pip och gnällkalas hela tiden vi höll på. Men vad ska man säga, vill man vara fin får man lida pin...

Ämnesbyte!
Vi har ju länge konstaterat att Otto är en fjolla och en fegis, vilket iofs inte gör mig så väldigt mycket, men idag tog nästan priset. Det spöregnade på diagonalen ute, och var kallt som atta för hösten kom ju den här veckan. Men hunden måste ju ut och få pissa och skita ändå, så jag satte på honom regntäcket, sele och koppel, klädde mig själv ordentligt och så gick vi ut. Efter knappt tio meter kan jag bara konstatera att min lill-fis är en lite lady, för regn är ju tydligen väldigt äckligt och går man bakom matte och runt alla vattenpölar så kanske man inte blir lika blöt. Han ville hur som helst verkligen inte vara ute och gå i det vädret, så jag fick i stort sett släpa med mig hunden på en kortis så att han i alla fall fick chansen att göra sina behov.
Undra hur resten av hösten kommer bli...?

1 kommentar:

  1. Vad gillade ni furminatorn? Funkar den på japansk spets?

    SvaraRadera